Seseorang ..

seseorang yang ingin aku kongsikan hari ini ialah seseorang yang terlalu istimewa untuk aku ,tiada penggantinya,tiada duanya dan tiada siapa yang bisa menjadi sepertinya.Di luar,dia tampak tenang.Di dalam, aku pasti ada seribu keresahan yang tertanggung.Bukan tiada gembira di dalam kamus hidupnya tetapi perasaan itu terlalu hipokrit baginya.Aku senang melihat dia ketawa,mengubati diri yang duka sebenarnya,namun setiap kedukaannya disembunyikan dengan gelak tawa palsu yang hanya aku seorang sahaja yang mengerti.Tiada yang bisa memahami maksud disebalik suara ketawa itu melainkan aku ,hanya seorang aku .Aku ingin melihat dia senang ,namun mungkin tuhan sedang menguji dan dia diuji dengan pelbagai dugaan.Orang kata,berat mata memandang,berat lagi bahu memikul..apakan daya ,aku cuma seorang aku ..yang tidak mampu mengubah nasib seseorang itu ,apa yang aku mampu lakukan ialah membuat hari-harinya gembira walaupun harinya terselit seribu tangisan.Aku berharap agar suatu hari nanti,aku akan menghadiahkannya sesuatu ,sesuatu yang mungkin tidak dapat dijual beli ,tidak dapat difotokopi,dan tidak dapat dicari ganti .Apakah aku telah mengecewakannya ? Satu persoalan yang cukup susah untukku mencari jawapan disebaliknya.Aku pernah terbaca sebaris ayat ini ,Hidup tak selalunya indah ,tetapi yang indah itu akan terus menjadi sebuah kenangan.Aku mungkin bukan yang terbaik untuk dirinya,tetapi aku mengharapkan sesuatu yang baik untuknya.Seringkali aku mengalirkan air mata kerananya,namun masih adakah matahari untuk dirinya ?masih adakah pelangi untuk dirinya ? Aku bukan seorang penulis..tetapi apa yang aku cuba sampaikan hari ini ialah sesuatu yang normal bagi kehidupan setiap insan di bumi Allah yang terindah ini .Mungkin kalian tertanya-tanya siapa DIA yang aku maksudkan,tetapi biarlah seseorang yang menghiasi coretan ini menjadi rahsia bagiku .Bukan coretanku yang harus dinilai ,tetapi ketabahannya yang harus menjadi contoh .Setelah ini ,izinkan aku menyepi diri .Bukan lari dari kenyataan ..tetapi pergi untuk mencari jalan kebahagiaan untuk dirinya.Andainya seseorang itu ada di sini ,aku berharap agar dia terus menjadi seseorang yang tegar menghadapi hari esoknya.

karya Syarmila__Atika
Adaptasi dari kehidupan seseorang..

No comments:

Post a Comment